Uzm. Dyt. Özgür G.
02.10.2023

Çocuklar İçin Vitamin Takviyesinin Faydaları Nelerdir?

Çocukların büyüme ve gelişiminin sağlıklı bir şekilde ilerleyebilmesinde vitaminlerin önemi büyüktür. Çoğu sağlıklı çocuk, genel vücut sağlığının korunması için gerekli olan protein, karbonhidrat, yağ ile vitaminler ve mineralleri yeterli ve dengeli bir beslenme programı ile sağlayabilir. Çocuğunuz çeşitli besinleri yeterli miktarda tüketiyorsa genellikle vitamin eksikliklerine bağlı herhangi bir büyüme ya da gelişim geriliği gözlenmez. Çocuğunuzun yeterli miktarda vitamin alıp almadığı konusunda endişeleriniz varsa doktorunuza danışarak vitamin takviyeler kullanabilirsiniz.1 Ancak çocuklar için vitamin kullanmadaki amacın sağlıklı bir beslenme programını desteklemek olduğunu unutmamalısınız. Çocuklar için vitamin takviyesi kullanımı hakkında merak ettiğiniz tüm detaylar ve “Çocuklar için en iyi vitamin takviyesi hangileridir?” sorularının için okumaya devam edin.

İçerikler(Gizle-)
  1. Çocuklar İçin Vitamin Takviyesinin Faydaları Nelerdir?

    1. Beslenme Yetersizliklerini Önleyebilir

    2. Bağışıklık Sistemini Destekleyebilir

    3. Kemik Sağlığının Korunmasına Yardımcı Olabilir

    4. Enerji Seviyelerinin Korunmasını Destekleyebilir

  2. Çocuklar İçin Vitamin Takviyesi Hangi Durumlarda Alınabilir?

  3. Çocuklar İçin Vitaminlerin Fiziksel ve Zihinsel Gelişimdeki Önemi Nedir?

    1. D Vitamini

    2. B Vitaminleri

    3. A vitamini

    4. C Vitamini

  4. Çocuklar İçin Vitamin Kullanımında Bilinmesi Gereken Diğer Detaylar

içerik

Çocuklar İçin Vitamin Takviyesinin Faydaları Nelerdir?

Çocuğunuzun ihtiyaç duyduğu tüm besin öğelerini sağlamak ve sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazandırmak her zaman mümkün olmayabilir. Her ne kadar onların sağlıklı gelişimleri için en iyi vitamin, kaynağı besinler olsa da bazı durumlarda çocuklar bu besinleri yemeği reddedebilir. Ayrıca bazı sağlık koşulları, çocukların ihtiyaç duydukları vitaminlerin vücut tarafından emilimini ve kullanımını engelleyebilir. 2 Çocuklar için takviye vitamin kullanmak aşağıdaki faydaları sağlayabilir:

Beslenme Yetersizliklerini Önleyebilir

Yemek seçen çocuklara, günlük olarak alması gereken vitaminlerin tüketimini sağlamak oldukça güçtür. İhtiyaç duyulan vitaminlerin alınmaması eksikliklere yol açarak büyüme ve gelişme geriliğine neden olabilir. Çocuğunuzun gereksinim duyduğu vitaminlerin tamamını sağlayabilmek için multivitamin takviyelerden yararlanabilirsiniz. Ayrıca doktorunuza danışarak vitamin eksikliği yaşayıp yaşamadığını anlayabilir ve bu eksiklik doğrultusunda belirli vitaminleri takviye şeklinde almasını sağlayabilirsiniz. 2 3 4

Bağışıklık Sistemini Destekleyebilir

Bağışıklık sistemi, vücudun hastalık yapıcı mikroorganizmalar ve kimyasallara karşı doğal savunma sistemidir. Enfeksiyonlara yakalanma riski yüksek olan çocukluk çağında bağışıklık sistemi ne kadar güçlü olursa vücudun patojen mikroorganizmaları vücuttan uzaklaştırma yeteneği de o derece artar. Özellikle soğuk algınlığının yaygın olduğu kış ve bahar aylarında bağışıklık sistemini desteklemek için çocuklarınızın A, C, D ve E vitamini içeren besinler açısından zengin beslenmesine dikkat etmelisiniz. Yeterli vitamin tükettiğinden emin olmak için multivitamin içeren çocuk vitamin takviyesi çeşitlerinden faydalanabilirsiniz. 2 3 4

Kemik Sağlığının Korunmasına Yardımcı Olabilir

Kemik ve diş gelişimini sağlıklı bir şekilde gerçekleşmesi, gün boyu hareketli çocukların kemiklerinin daha güçlü olmasına yardımcı olur. Kalsiyum, D vitamini gibi kemik gelişimi için önemli minerallerin yeterli miktarda alındığından emin olmak için çocuklara vitamin takviyesi verilebilir. 2 3 4

Enerji Seviyelerinin Korunmasını Destekleyebilir

Çocuklar hem büyüme ve gelişmelerini tamamlayabilmek hem de günlük aktivitelerini gerçekleştirebilmek için ekstra enerjiye ihtiyaç duyabilir. İhtiyaç duydukları enerji gereksiniminin sağlanabilmesi için enerji dengesinde önemli rol oynayan vitaminlerin yeterli ve dengeli bir beslenme programıyla alınması önemlidir. Çocukların enerji dengesine katkıda bulunabilmek ve özellikle spor yapan çocukların enerji gereksinimlerini karşılayabilmek amacıyla sporcu çocuklar için vitamin takviyesi kullanılabilir. 2 3 4

Çocuklar İçin Vitamin Takviyesi Hangi Durumlarda Alınabilir?

Çocuklar için vitamin takviyesi; belirli gıdalara ulaşılabilirliğin azalması, kısıtlayıcı diyetler uygulanması ya da vitaminlerin yetersiz emilimi nedeniyle vitamin eksikliğinin yaşandığı tüm durumlarda beslenmeyi destekleyici rol oynayabilir. Bazı vitamin takviyeleri özellikle tip 2 diyabet ve metabolik sendrom gibi çocukluk çağında ortaya çıkan tıbbi durumların önlenmesi ve tedavisini destekleyebilir. Çocuklar için gıda takviyesi:

  • Taze ve işlenmemiş gıdalar ile yapılan yemekleri düzenli ve dengeli bir şekilde tüketemeyen,
  • Yemek seçen ve yeterince besin tüketmeyen,
  • Astım ya da sindirim problemleri gibi kronik hastalıkları olan (kistik fibrozis vb.),
  • Aşırı işlenmiş gıda, fast food ve hazır yemek tüketen,
  • Vejetaryen veya vegan beslenen,
  • Laktoz intoleransına sahip çocuklar için önerilebilir.  2 3 4

Çocuklar İçin Vitaminlerin Fiziksel ve Zihinsel Gelişimdeki Önemi Nedir?

Çocuklar İçin Vitaminlerin Fiziksel ve Zihinsel Gelişimdeki Önemi Nedir?

Çocukların büyüme ve gelişmeleri için ihtiyaç duydukları vitaminleri almalarının en iyi yolu kuşkusuz ki yeterli ve dengeli beslenmekten geçer. Ancak belirli besin maddelerinin yeterli seviyelerini elde etmek zaman zaman güçleşebilir. Bu durumda çocuklar için takviye gıda kullanımı söz konusu olabilir. Çocukların fiziksel ve zihinsel gelişiminde önemli vitaminler ve etkileri şöyle sıralanabilir:

D Vitamini

D vitamini, cilt üzerinden güneş ışınları yardımıyla sentezlenebilen bir vitamindir. Aynı zamanda yumurta, balık gibi hayvansal kaynaklı besinlerde de D vitamini bulunur. Çocuklarda sağlıklı kemik ve diş gelişiminin sağlanmasında önemli rol oynar. Aynı zamanda bağışıklık sisteminin normal fonksiyonlarına yardımcı olarak çocukların enfeksiyonlara yakalanma riskini azaltabilir. Ruh sağlığının korunmasında ve beyin fonksiyonlarının gelişiminde etkilidir. D vitamini, böbreklerden kalsiyumun geri emilimine yardımcı olarak kemik gelişimine destek olur. D vitaminin etkinliğini arttırmak için K2 vitamini ile birlikte alınması önerilir. K2 vitamini hakkında detaylı bilgiler için “K2 vitamini faydaları” yazımızı okuyabilirsiniz. 4

B Vitaminleri

B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 ve B12 olmak üzere sekiz vitaminden oluşan B grubu vitaminler; vücudun besinlerden enerji elde etme sürecinde önemli rol oynar. Sinir sisteminin, bağışıklık sisteminin ve dolaşım sisteminin normal fonksiyonlarını yerine getirmesine yardımcı olur. Beyin fonksiyonlarının düzenlenmesinde de etkili rol oynayan B vitaminleri genellikle hayvansal kaynaklı besinlerde bulunur. Vegan ya da vejetaryen beslenen çocuklarda bu vitaminlerin alımı yetersiz olabilir ve bu çocuklar için vitamin takviyesi önerilir. 2 4

A vitamini

Çocuklarda büyüme ve gelişmeyi destekleyen A vitamini; hasar gören doku ve kemiklerin onarımı, cilt ve göz sağlığının korunması, bağışıklık sisteminin normal fonksiyonlarının desteklenmesinde önemli rol oynar. Peynir, yumurta, süt ile havuç kabak, patates gibi sebzeler, A vitamininden zengin besinler arasındadır. 2

C Vitamini

Bağışıklık sisteminin güçlenmesi, kemik ve bağ dokusunun desteklenmesi, cilt dokusunun gelişimi, beyin ve sinir sistemi fonksiyonlarının desteklenmesi gibi vücut fonksiyonlarından görev alan C vitamini çocukların genel vücut sağlığının korunmasında önemli rol oynar. Yeşil yapraklı sebzeler ve taze meyveler C vitamini açısından zengindir. 2

Çocuklar İçin Vitamin Kullanımında Bilinmesi Gereken Diğer Detaylar

Çocuklar İçin Vitamin Kullanımında Bilinmesi Gereken Diğer Detaylar

Doktor kontrolünde ve önerilen dozda çocuklar için vitamin takviyesi kullanımı genellikle güvenlidir. Ancak çocuğunuza vitamin verirken aşağıdaki noktalara dikkat etmeniz sağlığının korunması açısından önemlidir:

  • Çocuklar için üretilen vitaminlerin çoğu canlı renkleri ve tasarımları nedeniyle şeker görünümündedir. Dikkat çekici oldukları için sizin olmadığınız anlarda takviyeleri habersiz bir şekilde tüketebilir. Takviye vitaminleri çocuğunuzun erişemeyeceği yerlerde muhafaza etmeye özen göstermelisiniz. A ve D vitamini gibi bazı takviyelerin aşırı alımı toksik etki yaratabilir. 2 4
  • Vitaminlerin nasıl ve hangi dozda verilmesi gerektiği hakkında doktorunuzdan tam bilgi alın. Örneğin yağda eriyen vitaminlerin vücut tarafından emilebilmesi için yağa ihtiyacı vardır ve yemeklerle birlikte alınması vücut tarafından kullanımını artırabilir. 2 4
  • Çocuğunuz herhangi bir ilaç kullanıyorsa takviye vitamin almadan önce doktorunuzu mutlaka kullandığı ilaçlar hakkında bilgilendirmelisiniz. Vitaminler bazı ilaçlarla reaksiyona girerek ilacın etkinliğini azaltabilir. 2 4

Çocukların sağlıklı gelişimi anne karnında başlar. Hamilelik döneminin hem anne hem de bebek açısından sağlıklı bir şekilde ilerlemesine yardımcı olabilecek vitaminlerin yeterli alınması oldukça önemlidir. Hamilelik döneminde gıda takviyesi kullanımı hakkında tüm detaylı bilgiler için “Hamilelikte vitamin takviyesi” yazımızı okuyabilirsiniz.

Not: Bu metin tüketicileri konu özelinde objektif bir şekilde bilgilendirme amaçlı yazılmıştır.

Önerilen Bloglar

Uzm. Dyt. Pelin A.
03.05.2024

Yorgunluk ve Halsizliğe İyi Gelen Vitaminler Nelerdir

Her gün yeterli uyku almanıza, dengeli beslenmeye dikkat etmenize ve düzenli egzersiz yapmanıza rağmen yorgunluk ve halsizlik mi yaşıyorsunuz?

Uzm. Dyt. Pelin A.
03.05.2024

Enerji Veren Vitaminler Nelerdir

Yorgunluk, bitkinlik ve düşük enerji seviyeleri, doktorların en sık karşılaştığı şikayetler arasındadır.

Uzm. Dyt. Özgür G.
08.12.2023

Biotin Eksikliği Belirtileri Nelerdir

Suda eriyen B grubu vitaminlerinden biri olan biotin, doğal olarak bazı besinlerde ve takviyelerde bulunur.