Dr. Gaye Y.
03.02.2023

A Vitamini Nelerde Var? Günlük A Vitamini İhtiyacı Nedir?

A vitamini içeren besinler, A vitamini ihtiyacını karşılamak için tüketilmesi gereken besin gruplarındandır. A vitamini, vücut metabolizmasının sürekliliği için gerekli olan vitaminlerden biridir. Özellikle hücre büyümesi ve görüş kabiliyeti için önemli rolleri vardır. Antioksidan özelliği ile vücudu serbest dolaşan radikallere karşı koruyabilir. Retinol olarak da bilinen A vitamini, yağda çözünebilen bir bileşen olduğundan vücut tarafından depolanabilir. Bundan dolayı günlük alınması gereken A vitamini seviyeleri belirlidir. A vitamini içeren besinler tüketilerek, günlük alınması gereken A vitamini ihtiyacı karşılanabilir. Bu vitamin, gıdalarda doğal olarak bulunur ve takviye yoluyla da alınabilir. 

İçerikler (Gizle-)
  1. A Vitamini Nelerde Var? A Vitamini İçeren Besinler Listesi

    1. A Vitamini İçeren Meyveler

      1. Mango

      2. Kavun

      3. Papaya

      4. Pembe veya Kırmızı Greyfurt

      5. Karpuz

      6. Kayısı

      7. Mandalina

      8. Nektarin

      9. Guava

      10. Çarkıfelek Meyvesi

      11. Şeftali

    2. A Vitamini İçeren Sebzeler

      1. Tatlı Patates (pişmiş)

      2. Kış Kabağı (pişmiş)

      3. Lahana (pişmiş)

      4. Karalahana (pişmiş)

      5. Havuç

      6. Tatlı Kırmızı Biber (çiğ)

      7. Pazı

      8. Ispanak

      9. Brokoli

    3. A Vitamini İçeren İçecekler

      1. Domates Suyu

      2. Süt

    4. A Vitamini İçeren Diğer Gıdalar

  2. Günlük A Vitamini İhtiyacı Kaç Mg?

  3. A Vitamini Vücutta Depolanır Mı?

içerik

A vitamini, genel olarak iki formda bulunur. Bu formlar, hayvansal ürünlerde bulunan önceden oluşturulmuş A vitaminleri ve bitkisel kaynaklı gıdalarda bulunan A karotenoidleri olarak sıralanabilir. Bu A vitamini formlarının vücut tarafından kullanılması için öncelikle vitaminin aktif formları olan retinal ve retinoik aside dönüştürülmesi gerekir. Daha sonra bu aktif formlar, kan dolaşımına girerek vücut tarafından kullanılabilir. İnsan vücudundaki görevleri şu şekilde sıralanabilir:

  • Vücudu enfeksiyonlardan koruyan T hücrelerinin büyümesini destekleyen A vitamini, bağışıklık sisteminin normal fonksiyonuna katkıda bulunur.
  • Aydınlık olmayan yerlerde görüşe yardımcı olabilir.
  • A vitamini, normal görme yetisinin korunmasına katkıda bulunur. 
  • Cildi, akciğerleri, mesaneyi ve burun dokusu gibi iç yüzeyleri kaplayan normal mukozanın korunmasına katkıda bulunur.
  • A vitaminin hücre özelleşmesinde görevi vardır.
  • Erkeklerde ve kadınlarda üreme sağlığını destekleyebilir.
  • A vitamini normal demir metabolizmasına katkıda bulunur. 

A vitamini nedir? A vitamini nelerde var? ve Günlük A vitamini ihtiyacı nedir? sorularının ve daha kapsamlı yanıtlarını ve merak ettiğiniz diğer detayları metinin devamında bulabilirsiniz (1, 2)

A Vitamini Nelerde Var? A Vitamini İçeren Besinler Listesi

A Vitamini Nelerde Var? A Vitamini İçeren Besinler Listesi

A vitamini içeren besinler, hem hayvansal kaynaklı hem de bitkisel kaynaklı olabilir. Diyette yeteri kadar A vitamini almak cilt sorunları, görme sorunları, saç dökülmesi ve bağışıklık kaynaklı sorunların gelişmesini önleyebilir. Genel olarak A vitamini içeren gıdalar şu şekilde sıralanabilir:

A Vitamini İçeren Meyveler

Bazı meyveler güçlü bir A vitamini kaynağıdır. Bu meyveleri tüketmek, vücudun A vitamini ihtiyacını karşılamasına yardımcı olabilir. Bu meyveler, şu şekilde sıralanabilir:

Mango

Mango A vitamini, C vitamini, mineraller ve lif açısından zengin bir meyvedir. Bir orta boy mango, günlük A vitamini ihtiyacının %75’ini karşılayabilir. 

Kavun

Bir yaz meyvesi olan kavun, içeriğinde önemli oranda A vitamini olan besinler arasında bulunur. C vitamini, potasyum ve magnezyum açısından da zengin olan kavunun büyük bir dilimi, günlük A vitamini ihtiyacını karşılayabilir.

Papaya

Papaya, hem A vitamini hem de antioksidan açısından zengin bir meyvedir.

Pembe veya Kırmızı Greyfurt

A vitamini açısından zengin olan greyfurt, aynı zamanda güçlü bir C vitamini kaynağıdır. Ayrıca sağlığı korumaya yardımcı olan antioksidan bakımından da zengindir.

Karpuz

Karpuz, A ve C vitamini açısından zengin meyvelerden biridir.

Kayısı

Kayısının birçok formu mevcuttur. Bu formlar; kuru, taze ve konserve şeklinde olabilir. A ve C vitaminleri açısından zengindir. Ayrıca demir, potasyum ve fosfor içerir.

Mandalina

Mandalina, hem A, B ve C vitaminleri açısından zengin bir besindir.

Nektarin

A vitamini açısından zengin olan nektarin, aynı zamanda güçlü bir E ve C vitamini kaynağıdır.

Guava

Guava, küçük ve sert bir meyvedir. A, B ve C vitaminleri açısından zengindir.

Çarkıfelek Meyvesi

Bu meyve A vitamini, C vitamini ve lif açısından zengindir.

Şeftali

Şeftali; A vitaminin yanı sıra, C, E ve K vitamini içerir. Ayrıca şeftali, içeriğinde demir, folat ve magnezyum barındırır (4, 5).

A Vitamini İçeren Sebzeler

Çeşitli sebzeler, güçlü bir A vitamini kaynağı olabilir. Düzenli olarak bu sebzeleri tüketmek, vücudun A vitamini ihtiyacının karşılanmasına yardımcı olabilir. A vitamini açısından zengin olan sebzeler şu şekilde sıralanabilir:

Tatlı Patates (pişmiş)

Tatlı patateste bulunan A vitamini beta-karoten formundadır. Zengin bir A vitamini kaynağı olan tatlı patates, aynı zamanda C vitamini, lif ve potasyum da içerir. 

Kış Kabağı (pişmiş)

Yüksek oranda alfa ve beta karoten içeren kış kabağı, güçlü bir A ve C vitamini kaynağıdır.

Lahana (pişmiş)

Lahana, A,B ve C vitamini açısından zengin olan bir sebzedir.

Karalahana (pişmiş)

Karalahana güçlü bir A vitamini kaynağıdır. Aynı zamanda B, E ve C vitamini açısından da zengindir.

Havuç

Havuç zengin bir A vitamini kaynağıdır. Ayrıca B, C ve K vitamini açısından da zengindir.

Tatlı Kırmızı Biber (çiğ)

Besleyici olan kırmızı biber, A ve C vitamini açısından zengindir.

Pazı

Vitaminler açısından zengin olan pazı; bol miktarda A,C,K ve E vitamini içerir. Folik asit açısından da zengin olan pazı, vücut sağlığının devamlılığı için faydalı olabilir.

Ispanak

Koyu yeşil yapraklı sebzeler, A vitamini açısından zengindir. Bu sebzelerden biri olan ıspanak, çiğ veya pişmiş şekilde tüketilebilir. Ayrıca ıspanak, kalsiyum ve magnezyum da içerir.

Brokoli

Mineral ve lif açısından zengin olan brokoli, güçlü bir A vitamini kaynağıdır. Pişmiş veya çiğ şekilde tüketilebilir (4,6)

A Vitamini İçeren İçecekler

A vitamini açısından zengin sebzeler ve meyvelerin suyu, vücudun ihtiyacı olan A vitamini ihtiyacını karşılamak için sıkılarak içilebilir. A vitamini içeren içecekler şu şekilde sıralanabilir:

Domates Suyu

A vitamini açısından zengin olan bu içecek, C vitamini de içerir.

Süt

Süt, A vitamini açısından güçlü bir içecektir. Ayrıca bazı B vitamini türleri ve kalsiyum açısından da zengindir (4, 6).

A Vitamini İçeren İçecekler

A Vitamini İçeren Diğer Gıdalar

Yukarıda bahsedilenlerin haricinde, protein ile beraber A vitamini açısından zengin besinler de vardır. Ayrıca yüksek bir D vitamini kaynağı olan bu besinler, vücut sağlığı için önemli rollere sahiptir. D vitamini hangi besinlerde bulunur sorusuna da cevap olan bu besinler şu şekilde sıralanabilir:

  • Dana Ciğer
  • Kuzu Ciğeri
  • Ciğer Sosis
  • Morina Karaciğeri Yağı
  • Uskumru
  • Somon
  • Mavi Yüzgeçli Ton Balığı
  • Kaz Ciğeri Ezmesi
  • Tereyağ
  • Keçi Peyniri
  • Haşlanmış Yumurta
  • Çedar Peyniri
  • Alabalık
  • Havyar
  • Beyaz Peynir
  • Ton Balığı (4, 5, 6)

E vitamini içeren besinler ve E vitamini faydaları hakkında da bilgi sahibi olmak isterseniz ilgili içeriğimizi de inceleyebilirsiniz. 

Günlük A Vitamini İhtiyacı Kaç Mg?

A vitamini için günlük önerilen miktar, erkekler ve kadınlar için sırasıyla 900 ve 700 mikrogram dir. A vitamini eksikliği ve fazlalığı vücut sağlığını olumsuz etkileyebilir. Bundan dolayı uzman önerisi ile belirtilen dozlarda kullanmak, genel sağlık durumu için faydalı olabilir. A vitamininden zengin besinler tüketerek günlük alım düzeyine kolay bir şekilde ulaşılabilir. Bununla beraber bazı durumlarda A vitamini takviyesine ihtiyaç duyulabilir. ilaç kullanan bireyler doktorlarına başvurarak A vitamini takviyesi alabilirler (1, 2).

A Vitamini Vücutta Depolanır Mı?

A vitamini yağda çözündüğü için vücutta depolanabilir. Bundan dolayı fazla miktarda A vitamini bulunan gıdalar tüketmek vücut sağlığı için olumsuz etkilere yol açabilir. 

A vitamini bağışıklık sistemi, göz ve cilt sağlığı için önemli etkileri olan bir bileşendir. A vitamini eksikliği ve fazlalığı ciddi yan etkilere sebep olabilir. Bundan dolayı günlük alt sınır olan 700-900 mcg yi almak gerekliyken üst sınır olan 3 mg yi aşmamak önemlidir (1, 2).

Vücudunuz için önemli olarak nitelendirilen diğer vitamin ve mineraller hakkında bilgi sahibi olmak, “D vitamini nedir?” ya da “B6 vitamini ne işe yarar?” gibi pek çok sorunun yanıtını almak için diğer içeriklerimizi de inceleyebilirsiniz. ​

Uyarı: Bu metin tüketiciyi konu özelinde objektif bir şekilde bilgilendirme amaçlı yazılmıştır.

Önerilen Bloglar