Uzm. Dyt. Özgür G.
02.11.2023

B12 Vitamini Nasıl Kullanılır? B12 Vitamini Ne Kadar Süre Kullanılmalı?

B12 vitamini kullanımı, vücudun temel işlevlerini yerine getirebilmesi için oldukça önemlidir. Kobalamin olarak da bilinen B12 vitamini, kırmızı kan hücreleri oluşturmanın yanı sıra birçok farklı biyolojik süreci destekler. Ancak veganlık, vejetaryenlik gibi beslenme tercihleri bu vitaminin yiyecekler aracılığıyla yeteri kadar alınmasını önleyebilir. Ayrıca çeşitli ilaçlar, operasyonlar ve sindirim sistemi rahatsızlıkları B12 vitaminin emilimini engelleyebilir. B12 vitamini seviyelerinin düşmesine neden olan durumlarda takviye edici gıda kullanımı gerekebilir.

İçerikler (Gizle-)
  1. B12 Vitamini Nasıl Kullanılır?

  2. B12 Vitamini Ne Zaman İçilir?

  3. B12 Vitamini Aç mı Tok mu İçilir?

  4. B12 Vitamini Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

içerik

B12 Vitamini Nasıl Kullanılır?

B12 vitamini, pek çok vücut işlevi için hayati rol oynar, bu nedenle doğru kullanımı önemlidir. Bu vitaminin ve diğer vitaminlerin vücuttaki işlevlerini daha iyi anlayabilmek için “Vitamin Nedir?” başlıklı içeriğimizi okuyabilirsiniz. B12 vitamini takviyeleri, tablet, kapsül, enjeksiyon veya oral damla gibi farklı formlarda mevcuttur. Peki, B12 nasıl kullanılır? Farklı formlardaki B12 vitamini kullanımı hakkında bilinmesi gerekenler başlıca noktalar şunlardır: 

  • Tablet veya Kapsül: B12 vitamini tablet veya kapsül formunda genellikle ağız yoluyla alınır. Bu form, en yaygın ve kolay kullanılabilen şeklidir. Tablet veya kapsülleri yemekle veya yemek sonrası suyla birlikte alabilirsiniz. Tabletlerini suyla bütün olarak yutun, çiğnemeyin veya kırmayın. B12 vitamini suda çözünen bir vitamin olduğu için tabletleri bol suyla almak önemlidir.
  • Çiğnenebilir ve dil altı tablet: B12 vitamini tabletleri, dil altı ya da çiğnenebilir formda da olabilir. Takviye edici gıdanın üzerindeki ya da ambalajındaki kullanım talimatlarını göz önünde bulundurarak doğru şekilde kullanabilirsiniz. 
  • Oral Damla veya Sprey: B12 vitamini ayrıca sıvı formda da bulunabilir. Doğrudan ağıza uygulanan ve dil altında emilen damla ve sprey formlar, hızlı bir emilim sağlar.
  • Enjeksiyon: B12 vitamini enjeksiyonu, vitaminin doğrudan kan dolaşımına girmesini sağlar. Bu yöntem, B12 vitamini seviyeleri çok düşük olduğunda veya sindirim sistemi sorunları nedeniyle vitaminin emiliminde sorun yaşandığında tercih edilebilir.1

B12 Vitamini Ne Zaman İçilir?

B12 vitamini, günün farklı zamanlarında alınabilir. Takviyenin kullanım zamanı, genellikle kişisel tercihlere ve kullanım şekline bağlıdır. Bu konuda yeterince araştıma yapılmamış olsa da bazı uzmanlar, B12 vitamininin sabah saatlerinde kullanılmasını önerir. Bunun nedeni B12 vitamininin yiyecekleri vücudun günlük ihtiyaç duyduğu enerjiye dönüştürmesidir. Böylece sabah saatlerinde B12 vitamini kullanımı enerji seviyenizi yükselterek gün boyu daha zinde hissetmenize yardımcı olabilir. Ayrıca B12 vitamininin yatmadan hemen önce alındığında uykuyu bozduğuna dair iddialar da mevcuttur.2

B12 Vitamini Ne Zaman İçilir?

B12 Vitamini Aç mı Tok mu İçilir?

“B12 nasıl kullanılmalı?” sorusunun cevabını araştırırken takviye edici gıdayı aç ya da tok alma konusu da merak edilen noktalardan biridir. B12 vitamini boş bir mideyle almak genellikle en iyisidir. Yiyeceklerle birlikte alındığında vitaminin emilimi azalabilir. B12 vitamini kullanımı için bir öğünden veya aa öğünden en az 2 saat sonrasını ve tekrar bir şeyler yemeden en az 30 dakika öncesini tercih edebilirsiniz. (1) B12 vitamini kullanımı, kişisel tercihlere ve doktor önerilerine bağlı olarak değişebilir. Özellikle mide rahatsızlığı yaşayan kişiler, vitamini yemeklerle birlikte almayı tercih edebilir.2

B12 Vitamini Aç mı Tok mu İçilir?

B12 Vitamini Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

“B12 vitamini nasıl kullanılır?” sorusuna dair kapsamlı bilgilerden sonra B12 vitamini kullanımı konusunda dikkat edilmesi önemli faktörlere de mutlaka değinmek gerekir. İşte, B12 vitamini kullanımında dikkat edilmesi gereken başlıca noktalar: 

  • B12 vitamini dozajı; kişinin yaşına, cinsiyetine, sağlık durumuna ve B12 vitamini seviyelerine bağlı olarak değişebilir. Doğru dozajı belirlerken mutlaka bir doktora danışmak ve gerekli kan tahlillerini yaptırarak B12 vitamini seviyelerini öğrenmek önemlidir.1 2
  • B12 vitamini takviyeleri farklı formlarda gelir. Hangi formun kullanılacağını kişisel tercihlere ve vitamin eksikliği seviyesine bağlı olarak doktor ve hasta birlikte belirleyebilir.
  • Bazı sağlık durumları, B12 vitamini emilimini etkileyebilir. Sindirim sorunları veya ilaç kullanımı, B12 vitamini eksikliğine yol açabilir. Bu nedenle, bir doktorla görüşmek ve uygun tedaviyi belirlemek önemlidir.1 2
  • Hamileliğin ilk dönemlerinde B12 vitamini kullanımı doğum kusurlarını ve düşük gibi riskleri önlemek açısından önemlidir. Özel bir dönem olduğu için hamilelikte vitamin kullanımı konusunda mutlaka uzman görüşü almak ve önerilere uygun hareket etmek gerekir.3
  • B12 vitamini takviyeleri, kolay tolere edilebilir ve yan etkiler açısından genellikle güvenlidir. 1.000 mcg'ye kadar olan dozlar, her zaman gerekli olmasa da zararlı değildir. Aşırı miktarda B12 vitamini kullanımı ise baş ağrısı, mide bulantısı ve kusma, ishal, yorgunluk, ellerde ve ayaklarda karıncalanma hissi gibi yan etkilere yol açabilir.4 5
  • Vitamin B12, genellikle diğer vitaminlerle birlikte de alınabilir. Mevcut araştırmalar, vitamin B12'nin vücudunuzun diğer besinleri emme yeteneğiyle etkileşime girdiğini ya da bu yeteneği engellediğini göstermemiştir.1 2 Yalnızca B 12 vitaminini C vitamini ile birlikte almak, vücudunuzdaki kullanılabilir B 12 vitamini miktarının azalmasına neden olabilir. Bu etkileşimi önlemek için B12 vitamini kullanımı sonrası iki saat veya daha fazla bekledikten sonra C vitamini takviyesi alabilirsiniz.5
  • Genellikle doktorunuz, B12 vitamini eksikliğini önlemek veya gidermek için takviye edici gıdanızı her gün almanızı önerir. Bununla birlikte B12 vitamini seviyeleriniz çok düşükse başlangıçta B12 vitamini enjeksiyonlarına da ihtiyaç duyabilirsiniz.1 2
  • Aşırı yorgunluk veya enerji eksikliği gibi B12 vitamini seviyelerinin düşük olmasından kaynaklanan semptomlar, takviye edici gıdayı kullanmaya başlamanızdan sonra birkaç hafta içinde düzelmeye başlar.1 2
  • B12 vitamini kullanımı süresince kanınızdaki B12 vitamini seviyelerini izlemek için düzenli kan testleri yaptırmanız gerekebilir. B12 vitamini seviyeleriniz normale dönse dahi takviye edici gıdayı ne kadar süre kullanacağınız konusunda doktorunuzun yönlendirmelerine uymanız gerekir. Doktorunuz, kanınızdaki B12 vitamin seviyesine bağlı olarak takviyenin dozunu artırmak veya azaltmak isteyebilir.
  • B12 vitamini takviyenizi unutursanız, hatırlar hatırlamaz alışık olduğunuz dozu alın, eğer bir sonraki dozunuzun zamanı yaklaşmışsa bu dozu atlayın ve bir sonraki dozunuzu normal şekilde alın.1 2
  • Bir defada önerilen dozajdan fazla takviye almayın. Unuttuğunuz takviyeler için ekstra takviye almayın.1 2
  • Sindirim sistemi sorunlarınınn tedavisinde kullanılan aminosalisilik asit, antienflamatuar  bir ilaç olan kolşisin, diyabet tedavisinde kullanılan metformin ve mide asidi azaltıcı proton pompa inhibitörleri gibi bazı ilaçlar, vücudun B12 vitaminini emme yeteneğinin azalmasına neden olabilir. Bu ilaçlardan herhangi birini kullanıyorsanız mutlaka doktorunuza bildirin. 
  • B12 vitamini takviyesine ek olarak beslenme programınızı B12 vitamini zengini besinlerle de güçlendirebilisiniz. “B12 Vitamini Nelerde Var?” başlıklı içeriğimizi okuyarak hangi besinleri daha çok tüketmeniz gerektiğini öğrenebilirsiniz. 

Uyarı: Bu metin tüketicileri konu özelinde objektif bir şekilde bilgilendirme amaçlı yazılmıştır.

Önerilen Bloglar

Uzm. Dyt. Pelin A.
03.05.2024

Yorgunluk ve Halsizliğe İyi Gelen Vitaminler Nelerdir

Her gün yeterli uyku almanıza, dengeli beslenmeye dikkat etmenize ve düzenli egzersiz yapmanıza rağmen yorgunluk ve halsizlik mi yaşıyorsunuz?

Uzm. Dyt. Pelin A.
03.05.2024

Enerji Veren Vitaminler Nelerdir

Yorgunluk, bitkinlik ve düşük enerji seviyeleri, doktorların en sık karşılaştığı şikayetler arasındadır.

Uzm. Dyt. Özgür G.
08.12.2023

Biotin Eksikliği Belirtileri Nelerdir

Suda eriyen B grubu vitaminlerinden biri olan biotin, doğal olarak bazı besinlerde ve takviyelerde bulunur.