Uzm. Dyt. Özgür G.
Yayın Tarihi: 18.09.2023 | Güncelleme Tarihi: 10.01.2024

Tip 3 Kolajen Nedir? Tip 3 Kolajen Ne İşe Yarar?

Vücuttaki toplam proteinin %30’unu oluşturan kolajen; cilt, kas, kemik, bağ dokusuna destek ve güç veren bir protein çeşididir. Vücut ihtiyaç duyduğu kolajeni besinler ile alınan aminoasitler yardımıyla sentezler. Ancak yaş ile birlikte ve sigara içmek, aşırı alkol almak ya da çevre kirliliği gibi etkenler nedeniyle vücudun kolajen sentezinde azalma gözlenir. Kolajen hakkında daha detaylı bilgilere “Kolajen nedir?” yazımızdan ulaşabilirsiniz. Yapılan çalışmalar kolajen takviyesi kullanmanın vücudun kolajen ihtiyacının karşılanmasına yardımcı olabileceği yönündedir. Tanımlanabilen yaklaşık 28 çeşit kolajen mevcuttur.(1) Bunların arasında en yaygın olanlardan biri tip 3 kolajen hakkında merak ettiğiniz tüm detaylar ile “Tip 3 kolajen nedir?” ve “Kolajen tip 3 faydaları nelerdir?” sorularının cevabı için okumaya devam edin.

içerikler(Gizle-)
  1. Tip 3 Kolajen Nedir?

  2. Tip 3 Kolajen Ne İşe Yarar?

    1. Kalp Damar Sağlığının Korunmasına Yardımcı Olabilir

    2. Bağırsak Sağlığının Korunmasına Yardımcı Olabilir

    3. Kanın Pıhtılaşmasında Rol Oynayabilir

  3. Tip 3 Kolajen Eksikliği Nasıl Anlaşılır?

  4. Günlük Tip 3 Kolajen İhtiyacı Kaç Mg'dır?

  5. Tip 3 Kolajen Hangi Besinlerde Bulunur?

içerik

Tip 3 Kolajen Nedir?

Vücut sağlığının korunmasında önemli rol oynayan kolajen tip 3 nedir sorusunu cevaplayabilmek için öncelikle bu kolejenin yapısını anlamak gerekir. Tip 3 kolajen tıpkı diğer protein moleküler gibi amino asitlerden sentezlenir. Glisin, prolin ve hidroksiprolin tip 3 kolajeni oluşturan 3 ana aminoasittir. Bu amino asitler C vitamini, çinko ve bakır gibi bileşenler yardımıyla üçlü sarmal bir yapı oluşturur. Oldukça güçlü bir bağa sahip olan bu yapı; kan damarları, rahim, bağırsak gibi vücut bölgelerinin önemli bir yapısal bileşenidir. Aynı zamanda kaslar ve diğer organlara da destek sunan kolajen tip 3, tip 1 ve tip 2 kolajen fibrillerinin çaplarının belirlenmesinde önemli rol oynar. 1 2 3

Tip 3 Kolajen Ne İşe Yarar?

“Tip 3 kolajen nedir?” sorusunu cevapladıktan sonra tip 3 kolajenin vücut için önemini açıklayalım. Bu kolajen tip 1 kolajenden sonra vücutta en çok bulunan kolajen çeşididir. Pek çok vücut bölgesinde tip 1 kolajen ile birlikte çalışır. Genel olarak kolajen takviyelerinde de tip1 ve tip 2 kolajen bir arada satışa sunulur.4 Tip 3 kolajen faydaları aşağıdakileri içerir

Kalp Damar Sağlığının Korunmasına Yardımcı Olabilir

Tip 3 kolajen, kan damarlarını destekleyen ve bütüncül yapısını korumasına yardımcı olan bir proteindir. Yapılan çalışmalarda tip 3 kolajen takviyelerin, damar sertliğini önemli ölçüde azalttığını ve kalp damar hastalıklarına yakalanma riskini düşürdüğü yönündedir. 4

Bağırsak Sağlığının Korunmasına Yardımcı Olabilir

Tip 3 kolajen bağırsak astarında yoğun olarak bulunur. Bağırsak duvarlarına destek olarak besinlerin bağırsak dışına geçmesini önlemeye yardımcı olabilir. Ayrıca iltihaplanmayı engelleyerek bağırsak sağlığının korunmasını destekleyebilir. 4

Kanın Pıhtılaşmasında Rol Oynayabilir

Tip 3 kolajen, trombositlere bağlanarak yaralanma ya da kanama gibi durumlarda trombositlerin bir araya gelmesini kolaylaştırabilir ve böylece kanın pıhtılaşmasına yardımcı olabilir. 3
Bunlara ek olarak Tip 1 kolajen ile birlikte aşağıdaki sağlık faydalarını sunabilir:

  • Cilt hücrelerine yapı kazandırarak daha canlı ve pürüzsüz bir görünüm sağlayabilir; ciltteki kızarıklık, iltihaplanma ve kuruluğun azalmasına yardımcı olabilir. 4
  • Cilt dokularını güçlendirerek ince çizgiler, kırışıklıklar ve selülütin önlenmesine destek olabilir, cildin nemlendirilmesine katkıda bulunabilir. 4
  • Saç derisinin sağlıklı kalmasına destek olarak saç köklerinin beslenmesine ve saç dökülmesinin önlenmesine katkıda bulunabilir. 4
  • Vücudun doğal yara iyileşme sürecini destekleyebilir. 4
  • Kas hücrelerinin güçlenmesine yardımcı olarak yağsız vücut kitlesinde artış sağlayabilir. 4

Tip 3 Kolajen Eksikliği Nasıl Anlaşılır?

Tip 3 Kolajen Eksikliği Nasıl Anlaşılır?

Vücut doku ve organların yapısında bulunan tip 3 kolajen, yaş ile birlikte daha az sentezlenir ve sentezlenen miktarın kalitesinde de azalmalar gözlenir. Tip 3 kolajen eksikliği belirtileri şunlardır:

  • Cilt kırışıklıklarında artış ve deri sarkmaları,
  • Göz çevresinde kaz ayağı denilen ince kırışıklıklarda artış,
  • Kaslarda zayıflama ve kas ağrıları,
  • Bağırsak astarında zayıflamaya bağlı olarak sindirim sistemi sorunları,
  • Kan damarlarında bozulmalara bağlı kan akışı ile ilgili problemler. 1

Günlük Tip 3 Kolajen İhtiyacı Kaç Mg'dır?

Tip 3 kolajen genellikle tip 1 kolajen ile birlikte karışım halde takviyelerde bulunur. Kolajenin günlük tüketim miktarı ile ilgili herhangi bir bilimsel öneri yoktur. Kolajen takviyelerde kullanılan en yaygın kolajen formu hidrolize kolajendir. Bu takviyelerdeki kolajen daha küçük hücrelere parçalandığı için vücut tarafından daha kolay emilebilir. Tablet, toz ya da likid formda satışa sunulan kolajen takviyeler; su, smoothie, sıcak ya da soğuk içecekler, çorba ve hamur işleri içine eklenerek tüketilebilir. Günlük tip 3 kolajen ihtiyacı, diğer kolajenler ile birlikte karışım halinde 2.5-15 gram arasında değişiklik gösterir. 6

Tip 3 Kolajen Hangi Besinlerde Bulunur?

Tip 3 Kolajen Hangi Besinlerde Bulunur?

Tip 3 kolajen, hayvansal kaynaklı protein içeren besinlerde bulunur. Bir başka deyişle hiçbir bitkisel besin kolajen içermez. Tip 3 kolajen açısından zengin besinler şunlardır:

  • Dana, sığır gibi kırmızı et çeşitleri,
  • Tavuk ve kümes hayvanı gibi beyaz et çeşitleri,
  • Balık çeşitleri,
  • Kabuklu deniz ürünleri
  • Yumurta,
  • Süt ve süt ürünleri.

Kolajen sentezinde C vitamini, çinko, bakır ve manganez gibi besin bileşenleri önemli rol oynar. Vücuttaki tip 3 kolajen sentezini artırmak için aşağıdaki besinleri beslenme programına ekleyebilirsiniz:

  • C vitamini açısından zengin; portakal, mandalina, limon, greyfurt, çilek, ahududu, böğürtlen gibi taze meyveler, 
  • Yeşil biber, domates, salatalık, maydanoz, ıspanak, brokoli, lahana gibi taze sebzeler,
  • Mantar, ceviz, fındık, badem, tofu, bitter çikolata gibi bakırdan zengin besinler,
  • Tam tahıllar, yeşil yapraklı sebzeler ve süt ürünleri gibi çinkodan zengin besinler. 1 5

Diğer kolajen çeşitleri hakkında detaylı bilgilere “Tip 1 kolajen nedir?” ve “Tip 2 kolajen nedir?” yazılarımızdan ulaşabilirsiniz.

Not: Bu metin tüketicileri konu özelinde objektif bir şekilde bilgilendirme amaçlı yazılmıştır.

Önerilen Bloglar

Uzm. Dyt. Özgür G.
11.07.2024 | 10.01.2024

Tenisin Faydaları Nelerdir?

Tenisin faydaları, tenisin popülerleşmesine ve her yaştan birey tarafından ilgi görmesine yol açmıştır.

Uzm. Dyt. Özgür G.
11.07.2024 | 10.01.2024

Yüzmenin Faydaları Nelerdir?

Yüzmenin faydaları çok uzun yıllardır bilinir ve yediden yetmişe pek çok birey için yüzme, en keyifli sporlardan bir tanesidir.

Uzm. Dyt. Özgür G.
11.07.2024 | 10.01.2024

Düzenli Koşu ve Yürüyüşün Faydaları

Yürüyüşün faydaları pek çok kişi tarafından bilinir ve bu nedenle fiziksel aktivite düzeyini artırmak isteyen kişilerin ilk tercihi genellikle yürüyüş yapmaktır.