Uzm. Dyt. Özgür G.
Yayın Tarihi: 11.07.2024 | Güncelleme Tarihi: 11.07.2024

Tenisin Sağlığa Faydaları Neledir?

Tenisin faydaları, tenisin popülerleşmesine ve her yaştan birey tarafından ilgi görmesine yol açmıştır. İki veya dört kişi tarafından oynanabilen raketli bir spor olan tenis, hem spor hem de eğlence amaçlı oynanabilir. Her iki durumda da tenis oynamak sağlığı güçlendirmeye, formu korumaya, güç ve çevikliği artırmaya yardımcı olabilen faydalı bir egzersiz türüdür. Bu nedenle yeni bir spora başlamak isteyen veya bir aktivite arayışında olan kişiler tarafından tercih edilebilir. Bu yazımızda tenis oynamanın faydaları ve tenisin sağlık üzerindeki etkilerine ilişkin tüm bilmeniz gerekenlere ulaşabilirsiniz.

İçerikler (Gizle-)
  1. Tenisin Faydaları Nelerdir?

    1. Kemik Yoğunluğunun Artırılmasına Katkı Sağlayabilir

    2. Dengeyi İyileştirebilir

    3. Kas Tonusunu, Gücünü ve Esnekliğini Geliştirebilir

    4. Motor Kontrolünü Güçlendirebilir

    5. Kardiyovasküler Hastalıklardan Korunmanızı Destekleyebilir

    6. Sosyal Etkileşim Sağlar

    7. Formu Korumaya Yardımcıdır

    8. Çocuklar İçin Oldukça Uygundur

  2. Kimler Tenis Oynayabilir?

içerik

Tenisin Faydaları Nelerdir?

Tenis sporu, oldukça eğlenceli bir aktivite olmasının yanı sıra sağlık açısından da pek çok faydayı beraberinde getirebilir. Vücudu farklı yönlerden güçlendirmek, formu korumak ve çeşitli hastalıklardan korunma olasılığını artırmak gibi pek çok olumlu etki bunlar arasında yer alabilir. Tenis sporunun faydaları arasında en önemlileri şu şekildedir.

Kemik Yoğunluğunun Artırılmasına Katkı Sağlayabilir

Tenisin kemiklere etkisi en yaygın bilinen faydaları arasında yer alır. Bu nedenle pek çok yaşlı yetişkin tarafından da uygulanan egzersizler arasındadır. Düzenli olarak tenis oynamak, kemik yoğunluğunuzu artırabilir.1 Öte yandan kemik yıkımının yeni kemik dokusu yapımına galip geldiği osteoporoz hastalığından korunmaya da yardımcıdır. Bu sayede osteoporoza bağlı kemik kırıklarının görülme olasılığı da azalabilir. Yapılan pek çok çalışma, özellikle de ağırlık kaldırma egzersizlerinin kemik yoğunluğunu artırma üzerinde etkili olduğunu göstermiştir. Tenis oynarken raketin sürekli olarak yukarı kaldırılması, kasların yer çekimine karşı çalışmasını sağlayarak ağırlık etkisini beraberinde getirir. Tenisin kemik sağlığı üzerindeki etkilerinin büyük bir kısmı da bu etkiye bağlı olarak görülür.2

Dengeyi İyileştirebilir

Tenis egzersizleri sırasında vücutta iyi bir dengeye ihtiyaç duyulur. Bir raket kullanmak, raketi geniş bir açıyla hareket ettirmek ve servis atmak gibi eylemler sırasında vücutta dengenin korunması için pek çok kas bir arada çalışır. Bu etkinin sürekli olarak devam etmesi, vücutta dengenin gelişmesi üzerinde olumlu bir etki oluşturabilir.2

Kas Tonusunu, Gücünü ve Esnekliğini Geliştirebilir

Tenis bir tüm vücut egzersizidir. Tenisin vücuda faydaları arasında vücuttaki birçok kasın bir arada çalıştırılmasını sağlaması yer alır. Bu sayede kas tonusunu ve gücünü artırmaya yardımcıdır. Ek olarak oyunun doğası gereği raketle birlikte uzak noktalara uzanmak, eğilmek gibi hareketlerde bulunulurken kaslarda esneklik de oluşur. Düzenli olarak bu eylemlerin devam etmesi vücudun esnekliğinin artırılmasına da katkı sağlar.1

Motor Kontrolünü Güçlendirebilir

Tenisin yararları arasında daha güçlü bir motor kontrolüne de mutlaka yer verilmelidir. Motor kontrol, vücudun bir bölgesi hareket ettirilirken diğer bölgesinin stabilize edilebilmesine yönelik farkındalık ve yetenek olarak tanımlanabilir. Tenis sporundaki pek çok hareket bu anlamda olumlu etkiler gösterebilir. Aynı zamanda basit postüral egzersizler ve karın tabanını geliştiren egzersizlere oranla daha etkili bir şekilde denge ve dayanıklılık oluşturabilir.3 4

Kardiyovasküler Hastalıklardan Korunmanızı Destekleyebilir

Yapılan bazı araştırmalar düzenli olarak tenis oynamanın kalp hastalıklarına yakalanma riskini %56 oranında azaltabildiğini göstermiştir. Bu faydayı beraberinde getiren en önemli etkiler ise tenisin istirahat halindeki kalp atış hızını ve kan basıncını (tansiyon) azaltmaya yardımcı olabilmesidir. Kan basıncı ve kalp atış hızının sürekli olarak yüksek seyretmesi kalp ve damarlar üzerinde olumsuz etki yarattığından düzenli tenis egzersizleri ile kardiyovasküler hastalıklara yakalanma olasılığı azaltılabilir.1 4

Sosyal Etkileşim Sağlar

Bilindiği üzere tenis, iki veya dört kişiyle oynanan bir oyundur. Bu nedenle mutlaka başka birileriyle oynamanızı gerektirir. Sosyal yönü de olan tenis, fiziksel sağlığın yanı sıra ruh sağlığı üzerinde de olumlu etkilere sahiptir. Yüz yüze sosyal temasın özellikle yaşlı yetişkinler arasında depresyon riskinin azalmasıyla ilişkili bulunmuştur. Ayrıca sosyal yönden sınırlı etkileşimin çeşitli kronik hastalıklarla ve ölüm oranıyla bağlantı içerisinde olduğunu ortaya koyan çalışmalar da mevcuttur. 5

Formu Korumaya Yardımcıdır

Tenis, kilo vermek veya formunu korumak isteyenler için mükemmel bir egzersizdir. Bir saatlik tenis egzersizi yaklaşık 400-600 kilokalorilik enerji harcamanızı sağlar. Ayrıca sporun aktif doğası gereği oyun esnasında vücutta yağ yakımı gerçekleşir. Kas yapımını teşvik etmesi ile birlikte metabolizmayı da hızlandıran tenis, kilo verme sürecindeki en iyi dostunuz olabilir.4

Çocuklar İçin Oldukça Uygundur

Tenis, yetişkinlerin yanı sıra çocuklar için de çok uygun bir egzersizdir. Tenisin çocuğa faydaları arasında;

  • Çarpışma ve temas sonucu yaralanma risklerinin düşük olması, 
  • Fiziksel ve zihinsel gelişimi pek çok yönden olumlu etkilemesi, 
  • Fiziksel güç, esneklik ve ince motor becerilerini geliştirmesi, 
  • Sosyallik içermesi ve eğlenceli olması yer alır.6 7

Bu nedenlerden dolayı tenis, çocuğu için düzenli bir spor aktivitesi arayışında olan ebeveynler için de uygun bir seçenek olarak değerlendirilebilir.

Çocuklar İçin Oldukça Uygundur

Kimler Tenis Oynayabilir?

Tenis sağlığa faydaları ile bilinen ve çocukluktan yaşlı yetişkinliğe sağlık durumunun izin vermesi halinde tüm yaş grupları tarafından yapılabilen bir spordur. Çocukluk döneminde 6-8 yaşlar arası süreç, tenis derslerine başlamak için en uygun dönemdir. Yaşlılık döneminde ise tenis oynamak için belirli bir yaş sınırı yoktur. Kişi kendini formda hissettiği ve hekiminden herhangi bir aksi görüş almadığı müddetçe tenis oynamaya devam edebilir.8 Ancak tenis oynarken veya tenise başlarken dikkat edilmesi gereken bazı noktalardan söz edilebilir. Öncelikle yaşa ve fiziksel duruma uygun şekilde oynanmalıdır. Spora yeni başlamış olan kişiler uzun saatler boyunca yoğun bir şekilde tenis antrenmanları yapmaktan kaçınmalı, egzersiz temposunu yavaş yavaş artırmaya çalışmalıdır. Antrenman öncesinde ısınma egzersizleri yapılmalıdır. Herhangi bir sağlık sorunu bulunan kişiler ise tenis egzersizleri yapmaya başlamadan önce mutlaka sağlık uzmanının görüşünü almalıdır.9

Tenis sağlığa faydaları ile bilinen etkili ve eğlenceli bir spor aktivitesidir. Bu nedenle siz de düzenli bir egzersiz planı belirlemek istiyorsanız, tenis oynamaya başlayabilirsiniz. Ayrıca düzenli spor yapmanın faydalarıkronik yorgunluk ve dinç kalmak ile ilgili diğer başlıklarımızı da inceleyerek benzer konular hakkında detaylı bilgilere erişebilirsiniz.

Uyarı: Bu metin tüketicileri konu özelinde objektif bir şekilde bilgilendirme amaçlı yazılmıştır.

Önerilen Bloglar

Uzm. Dyt. Özgür G.
11.07.2024 | 11.07.2024

Yüzmenin Faydaları Nelerdir?

Yüzmenin faydaları çok uzun yıllardır bilinir ve yediden yetmişe pek çok birey için yüzme, en keyifli sporlardan bir tanesidir.

Uzm. Dyt. Özgür G.
11.07.2024 | 11.07.2024

Düzenli Koşu ve Yürüyüşün Faydaları

Yürüyüşün faydaları pek çok kişi tarafından bilinir ve bu nedenle fiziksel aktivite düzeyini artırmak isteyen kişilerin ilk tercihi genellikle yürüyüş yapmaktır.

Uzm. Dyt. Özgür G.
11.07.2024 | 11.07.2024

Pilatesin Faydaları Nelerdir?

Pilates faydaları ile bilinen ve hem etkili hem de eğlenceli olması nedeniyle pek çok kişi tarafından yapılması tercih edilen bir egzersiz türüdür.