Uzm. Dyt. Pelin A.
14.05.2024

Mineraller Enerji Verir mi?

Esansiyel mineraller, vitaminlerle birlikte vücudun tüm fonksiyonlarında etkili olan önemli bir besin grubudur. Makro ve mikro mineraller olmak üzere iki sınıfa ayrılan mineraller, organ sistemlerinin büyüme, gelişme, enerji üretimi ve kullanım fonksiyonlarını yerine getirebilmeleri için gereklidir. “Mineraller enerji verir mi?” sorusunun detaylı cevabını öğrenmek ve enerji veren mineraller hakkında bilgi almak için içeriğimizi okumaya devam edebilirsiniz.

İçerikler (Gizle-)
  1. Mineraller Enerji Verir mi?

  2. Mineraller Enerji Kaynağı Olarak Kullanılır mı?

  3. Enerji Veren Mineraller

    1. Demir

    2. Selenyum

    3. Magnezyum

    4. Çinko

    5. Kalsiyum

  4. Mineraller Enerji Üzerindeki Etkilerini Ne Kadar Sürede Gösterir?

İçerik1

Mineraller Enerji Verir mi?

Vitamin ve mineraller,  temel hücresel işlevleri ve çeşitli metabolizma faaliyetlerini destekledikleri için hayati öneme sahiptir. Peki, vitamin ve mineraller enerji verir mi? Bu sorunun cevabı için mineraller ve enerji arasındaki ilişkiyi anlamak gerekir. Günlük fiziksel veya zihinsel aktiviteleri ve sosyal ilişkileri sürdürmeyi sağlayan iyi hissetme, dayanıklılık ve canlılık hisleriyle tanımlanabilen enerji; fiziksel, zihinsel ve duygusal fonksiyonların bir bileşimidir. Bu fonksiyonların her birinde farklı esansiyel mineral faydaları önemli rol oynar. Ayrıca esansiyel mineraller, kanın oksijen taşıma kapasitesini, beyin ve kas fonksiyonlarını da destekler. Tüm bunlar enerji seviyelerini etkiler. Esansiyel mineraller, birbirleriyle ve vitaminlerle birlikte işlev göstererek vücudun ihtiyaç duyduğu enerjiyi sağlamasına yardımcı olur.1

Mineraller Enerji Kaynağı Olarak Kullanılır mı?

Enerjinizi artırmak istiyorsanız yeterli ve kaliteli uyku, dengeli beslenme, düzenli egzersiz yapma gibi alışkanlıkları benimsemeniz gerekir. Yaşam alışkanlıklarınıza dikkat etseniz de fiziksel yorgunluk ve düşük enerjiden şikayetçi olabilirsiniz. Bu durumun nedenleri arasında çeşitli vitamin ve mineral seviyelerinin düşük olması yer alabilir. Şikayetleriniz yaşam kalitenizi etkiliyorsa mutlaka bir sağlık profesyoneline başvurmalısınız. Doktorunuz fiziki belirtilerinizi ve kan tahlillerinizi değerlendirerek sorunun kaynağını araştırabilir. Gerekli durumlarda enerji seviyenizi artırmaya yardımcı olabilecek vitamin ve mineral takviyeleri kullanmanızı önerebilir.1

Enerji Veren Mineraller

“Mineraller enerji verici midir?” sorusuna cevap verdik. Şimdi sıra enerji veren mineraller hakkında detaylı bilgi edinmeye geldi. Enerji verici mineraller ve başlıca özellikleri şu şekilde sıralanabilir:

Demir

Demir minerali, kan dolaşımıyla tüm vücuda oksijen taşıyan kırmızı kan hücrelerinin üretiminde önemli role sahiptir. Kandaki demir seviyelerinin düşük olması durumunda demir eksikliği anemisi gelişebilir. Bu da kronik yorgunluğa, halsizliğe ve enerji eksikliğine neden olur. Ayrıca demir seviyelerinin yeterli olmaması fiziksel dayanıklılığı ve egzersiz toleransını da düşürür. Kırmızı et başta olmak üzere demir içeren besinler yönünden zengin beslenmek ve bu besinleri demir emilimini artıran C vitaminiyle birlikte tüketmek, anemi riskini azaltır.

Demir

Bazı durumlarda dengeli beslenmeye rağmen demir eksikliği anemisi gelişebilir. Özellikle regl dönemini ağır geçirenler, hamileler ve emziren kadınlar, vejetaryen ve vegan beslenenler demir eksikliği yaşayabilir. Demir, yüksek dozlarda tüketildiğinde toksik olabilir. takviyeler kullanmaya başlamadan önce mutlaka sağlık profesyoneliyle görüşmek gerekir. Doktorunuz, demir seviyenizi tespit etmek için kan tahlili isteyebilir. Eğer demir seviyeleriniz düşükse hemoglobin üretimini desteklemek ve enerjinizi artırmak için demir takviyesi almanız gerekebilir.2,3,4

Selenyum

Selenyum; et, balık, yumurta gibi hayvansal besinlerde bulunan bir mikro besindir. Tiroid bezi fonksiyonlarını destekleyen selenyum, tiroid hormonlarının üretiminde ve parçalanmasında önemli role sahiptir. Tiroid bozukluklarını önlemeye yardımcı olan selenyum, bu bozukluktan kaynaklanan yorgunluğun hafiflemesini sağlayabilir ve enerjiyi artırabilir. Hamilelik ve emzirme döneminde selenyum ihtiyacı artar. Kandaki selenyum seviyesinin düşük olması durumunda doktor tavsiyesiyle selenyum takviyesi kullanmak gerekebilir.2

Magnezyum

Magnezyum, sinir ve kas fonksiyonlarını destekleyen, enerji üretimine katkıda bulunan önemli bir mineraldir. Bu nedenle kandaki magnezyum seviyelerinin yetersiz olması; kas krampları, baş dönmesi gibi belirtilerle kendini gösterir ve fiziksel performansın düşmesine neden olabilir.   Yorgunluk, bitkinlik, sendeleme ve iştahsızlık da yetersiz magnezyum tüketiminin belirtileri arasında öne çıkar. Kabuklu yemişler, tohumlar, tam tahıllar ve süt gibi magnezyum içeren besinler enerji seviyenizi artırmaya destek olur. Magnezyum seviyeniz ciddi derecede düşükse doktorunuza danışarak takviye kullanmaya başlayabilirsiniz.1,3,5

Selenyum

Çinko

Çinko, DNA üretimine, hücre büyümesine ve bağışıklık sisteminin normal fonksiyonlarına destek olur. Araştırmalar, yetişkinlerde düşük çinko alımı veya kandaki çinko seviyelerinin yetersiz olmasıyla depresyon arasında bir ilişki olduğunu göstermiştir. Bu durumda depresyona bağlı yorgunluk ve enerji eksikliği görülebilir. Et, kümes hayvanları ve deniz ürünleri gibi besinler, çinko yönünden zengindir. Gerekli durumlarda doktorunuz çinko takviyesi kullanmanızı önerebilir.1,2

Kalsiyum

Kalsiyum seviyelerinin düşük olması; aşırı yorgunluğa, enerji eksikliğine ve genel halsizlik haline neden olabilir. Ayrıca düşük kalsiyum seviyeleri uykusuzluğa da yol açabildiğinden gün içinde kişinin enerjisini düşürebilir. Kalsiyum düşüklüğünden kaynaklanan enerji eksikliğine baş dönmesi, sersemlik, odaklanma zorluğu, unutkanlık ve kafa karışıklığı gibi belirtiler de eşlik edebilir. Doktorunuz kan seviyelerinizde kalsiyumun istenen seviyede olmadığını tespit ederse size takviye edici gıda önerebilir, bu da düzenli kullanımda enerjinizi yükseltmeye yardımcı olabilir.6

Magnezyum

Mineraller Enerji Üzerindeki Etkilerini Ne Kadar Sürede Gösterir?

Minerallerin enerji üzerindeki etkisi kadar bu etkinin ne kadar sürede ortaya çıkacağı da merak konusudur. Mineral takviyelerinin enerji üzerindeki etkilerini gösterme süresi, takviyenin türü ve genel sağlık durumu gibi çeşitli faktörlere bağlıdır. Genellikle, mineral takviyelerini düzenli olarak kullanmaya başladıktan sonra iki-üç hafta içerisinde enerji seviyesindeki iyileşmeleri fark edebilirsiniz.7

İhtiyacınız olan vitamin ve mineralleri, bu ihtiyaçları karşılamaya destek olacak takviye edici gıdaları ve bunların vücudunuz üzerinde nasıl ve ne zaman etki edeceğini daha detaylı şekilde öğrenmek için doktorunuza danışmayı unutmayın.

Uyarı: Bu metin tüketicileri konu özelinde objektif bir şekilde bilgilendirme amaçlı yazılmıştır.

Önerilen Bloglar

Uzm. Dyt. Özgür G.
27.10.2023

Magnezyum Tablet Nasıl Kullanılır? Magnezyum Ne Zaman İçilir?

Magnezyum vücut tarafından sentezlenemeyen ve besinler ya da takviyeler aracılığıyla mutlaka günlük olarak alınması gereken önemli bir mineraldir.

Uzm. Dyt. Özgür G.
12.09.2023

Bakır Nedir Bakır Faydaları Nelerdir

Yeterli ve dengeli bir beslenme programının vazgeçilmez bileşenlerinden biri olan bakır, vücut tarafından sentezlenmediği için besinlerle ya da bakır takviyesi şeklinde vücuda alınması gereken önemli bir mineraldir.

Uzm. Dyt. Özgür G.
12.09.2023

Potasyum Nedir Potasyum Faydaları Nelerdir

Mineraller, vücut fonksiyonlarının sağlıklı bir şekilde yerine getirilmesinde önemli rol oynayan bileşenlerdir.